Tuesday, September 13, 2011

~Raya ! Raya ! Raya!~

Kita menyambut suasana kegembiraan musim hari raya sampai keakhir bulan Syawal. Didalam musim-musim kegembiraan hari raya ini ada juga yang berdukacita. Terutama mereka yang telah kehilangan sanak saudara yang terdekat, seperti yang berlaku keatas pemberita TV Bernama. Alfatihah, dan takziah kepada kaum kerabat beliau.

Cerita hariraya ini berlainan sedikit. Saya ingin mengupas keatas perkembangan atau kemodenan kaum Melayu didalam mereka menghadapi cabaran menjalani sebuah kehidupan berkeluarga.

Saya sendiri tidak pasti apakah perkembangan itu tapi yang pasti setiap tahun perayaan ini disambut dengan cara yang berbeza.Masih saya ingat ketika zaman sebelum mendirikan rumah tangga , jarang diberi peluang untuk meraikan bersama keluarga , sangkaan saya meleset. Saya ingatkan bila mendirikan rumah tangga saya pasti dapat merayakan perayaan itu bersama ibu dan bapa , adik adik dan pastinya bersama suami.

Jika ditanya apakah perasaan raya itu , sebenarnya ianya muzakarah , berkumpul bersama tapi semakin hari kehidupan ini lebih terdedah dengan mana perayaan itu disambut dengan bercuti bersama keluarga bukanlah perayaan itu satu sedekah.
Saya bukan menunding jari sekadar berkongsi kelemahan yang ada pada diri.

Doa saya untuk tahun hadapan , kalau ini sudah dicaturkan oleh yang Esa , saya mohon dan berdoa agar raya saya di makkah almukarramah ~ Insya allah

No comments:

Total Pageviews